Monday, March 16, 2009

RESEPI BAIK PUNYER...

Cakap banyak pon x guna baik korang baca dan try. klu sedap bagus. klu x sedap. 2 maknanya korang mmg x tau masak. bahan2 nya korang buleh ubah ikut citarasa family masing2. ada x suka ayam, tukar le dgn gudumbu. sodap gak. asal jgn korang tukar ayam dgn ikan bilis sudah. apa2 pon selamat mengotorkan dapor korang. klu terbakar aku x tanggungjawab. lu panggil le bomba. tolongggggggggggggg.
AYAM MASAK UNGKEP
Bahan-bahan:
1/2 ekor ayam - potong 8
2 sudu besar ketumbar -disangai
1/2 sudu besar jintan halus/putih-disangai
2 cm halia
6 ulas bawang merah
1 ulas bawang putih
1 keping asam keping
1/2 sudu kecil serbuk kunyit
1-2 sudu besar cili kisar - optional
garam secukup rasa
minyak utk menumis
air secukupnya
Cara membuat:
Tumbuk hingga lumat ketumbar dan jintan halus kemudian tumbuk pula halia, bawang merah dan bawang putih
Panaskan minyak, masukkan bahan tumbuk, serbuk kunyit dan cili kisar
Tumis sehingga garing
Masukkan ayam, asam keping serta sedikit air
Renehkan sehingga ayam empuk dan kuahnya pekat (kepekatan kuahnya ala2 rendang gitu)
Rasakan garam secukupnya boleh lah diangkat.
Variasi: Kadang2 aku baling serai ketuk sebtng dlm masakan ni, pong sodap

6 comments:

  1. emm...sedapnye...bile la mama nk try wat ni...eh..kep...tk de letak cekor aka kencor ke???

    ReplyDelete
  2. Bos..aku baru 2 ari lepas buat Ayam Ungkep tau....aku letak serai 3 btg..2 kisar, 1 btg titik jerk...
    Aku nak tye ko la..pesal aku nye ade rasa pahit ekk??? ketumbar klu lebih blh pahit ke???

    Smpi skrg aku tertanye2..

    ReplyDelete
  3. ko dah jadi chef ke skang kep???? ayam tu kalau tuko ngan gajah lagi lazat tau......hihihihiiiiiiiiiiiiiiiii

    ReplyDelete
  4. keh3.....
    Ungkep Gajah ekk liz...wow!!!

    Bos aku lalu blkg pon aku tak pasan..
    wkakakkakak

    ReplyDelete
  5. aspa, ko punye pahit pasal ko guna ayam curi. x pon ayam mati terkejut.
    buleh mama, bubuh apa pon buleh cekor ke cengkor ke.... janji bila masak org tgk jadi KECORRRR.
    ala liz klu payah nak tangkap gajah, cicak pon buleh. nanti ko buleh jadi CICAKWOMEN.TRRRRRRRR

    ReplyDelete
  6. tak sangka abg ungkep kito ni pon pandai masak yo..tgu rombongan cik kiah kep nk meraso masakan ekau.....he3

    ReplyDelete