Google+ Followers

Wednesday, May 6, 2009

HARI-HARI HARI IBU

SALAM
Jumpa lagi ari ni. lewat byk, I'm soryyyyyyyyyyyyyyy....aku kena attend seminar.....
bukan dgor pon.dtg untuk makan je.
tu yang lambat sikit..
ari ni aku nak citer psl artikel kat MASTIKA. korang nak tau aku mmg selalu gak beli majlah tu.
banyak iktibar(bukan GEBAR)yg buleh aku jadikan panduan (BUKAN SAINS PADUAN) hidup.
artikel yg aku maksudkan adalah yg ditulis oleh pengarang majlah tersebut. kisah SESUDU BUBUR UNTUK MAK.
sebenarnya kisah tu didengar diradio. pendengar telefon kat radio. so pengarang ni mengolah semula. apa yang buat aku tertarik ialah kisah tersebut sebijik (bukan 2,3 bijik) sama dgn kisah kuarga aku. isteri aku yg beli majlah tu, dia baca kat tempat keje. terus pone aku. dia kata serupa dgn kisah kuarga aku. wife aku sambil nangis2 bacakan kisah tu kat aku. aku pon sebak gak. teringat peristiwa lama......
sesunguhnya pengorbanan MAK xkan terbalas oleh anak mak yang sepuluh orang ni. hanya yang mampu kami lakukan memberi kasih sayang yang melimpah ruah kepada mak.
kepada korang yang nak tau kisah selanjutnya buleh le beli MASTIKA x pon pinjam dengan jiran korang. x pon pegi kedai buku baca jap. nak jimattttttttttt
ok....jumpa besokkkkkkkkkkkk

Tuesday, May 5, 2009

MEMORI SEMALAM 1

SEMALAM berlalu lagi, namun aku ada kisah untuk dikongsi...

seperti korang semua tau kat melaka ni banyak tempat2 menarik utk dilawati.
jadi kebiasaan time aku balik keje aku mesti lalu tempat sejarah. umah aku jauh sikit dari opis. so banyak le traffic light yg aku kena tunggu.
ada le satu simpang 4 yg sibuk ni. dekat situ ada tempat bersejarah. nama nya BUKIT ST. JOHN. masa tu aku berenti le, pasal lampu warna merah (org buta je yg x tau warna). dlm aku dok nunggu lampu hijau , aku toleh le kiri kanan. kiri aku tanah perkuburan lama. bayangkan tengah2 bando ada tanah kubur. sebalah kanan aku BUKIT ST. JOHN. jauh le juga.
jadi masa aku berpaling ke arah bukit tu aku nampak satu objek, besar dan unik. dalam hati aku, mungkin tinggalan sejarah. mungkin kubu perang ke. aku tgk je.aku buleh nampak dgn jelas bentuk dia. tapi x jelas ciri2 yang ada pada benda tu.last2 korang tau benda 2 apa. tetiba je ada le bajak@traktor@jentolak datang. rupa2nya benda 2 salah satu kompenen dia. benda yang kat depan . yang digunakan buat korek tanah. aku tersenyum sorang2 je lepas tu.....

Semalam gak merupakan hari malang bagi jiran aku di kampung. nak tau kenapa. jiran aku ni baru 2 minggu kematian suami. duduk sorang2. anak ajak duduk sekali x nak. so semalam dia didatangi oleh 4 orang, naik kete UNSER. mak aku nampak. mak aku ingat tentu sedara dia dtg nak ucap takziah.
lps 10 minit jiran aku menjerit minta tolong. tau apa terjadi?
rupa2nya yang datang 2 perompak. jiran aku telah dipukau. habis semua barang berharga disapu. nasib baik jiran aku ni warga tua. klu x.......dia cerita masa dia salam org yang datang 2 terus dia x ingat apa2 dah. org tu 2 lelaki 2 perempuan. sopan je nampak.
So pada korang ingat2 jgn terus je bukak pintu klu org bagi salam. tanya dulu sapa, nak apa.

tapi ada gak yg x kan bagi salam bila dtg umah org. tau2 ketuk pintu. nak kata bahaya...entah le. pasl org ni pekak @ bisu. abis cam no...lu fikir le sendiri...

semalam gak aku jalan2 kat Jusco melaka. tgh ronda2 dgn family aku tgk satu kapel. pada firasat aku kapel ni melayu. kulit cam aku jer. yg x bestnya korang tau, awek dia pakai seluar pendek. pendek bangat. mcm amoi2 cina pakai. wife aku kata bangsa cina kot. so aku saja jalan dekat2. mmg sah melayu pior. eiiiiiiiiii...takut aku tgk dressing awek tu. jantan 2 nyengih je memanjang. lps ni mesti ada agenda tersembunyi.
so, apa yang aku nak katakan ...la ni tahap sosial anak2 muda mmg teruk.....entah le....malas aku nak komen lagi...
KITA JUMPA BESOKKKKKKKKKKKK

Monday, May 4, 2009

memori semalam

semalam berlalu pergi. namun pada mereka yang perihatin, akan jadikan kisah yang dilalui sebagai satu MEMORI yang indah@ pahit untuk dikenang.

Semalam aku mcm biasa jemput anak aku yg sekolah agama. masa aku sampai anak aku lom balik lagi kira2 15 minit lagi. so aku duduk dlm kete. mata aku tgk keliling. mmg aku jenis tgk perangai orang. dlm aku perhatikan gelagat org. mata aku tertarik kat satu abang/pakcik ni. utk makluman, sekolah agama ni kat masjid, besebebelahan.
so abang ni duduk kat masjid, sembang2. lps 2 yang x sedapnya di tangannya ada rokok. jadi abg ni merokok kat masjid. kan masjid 2 kawasan yang mulia. x elok lah merokok kat situ.
aku pon kekadang2 x paham bangat dgn perokok ni. ada 2 masa aku jalan2, ada abg ni bawak anak bonceng motor. sorang anak ltk kat bakul depan. sorang kat belakang. yg x bestnya kat mulut pus3....asap rokok. Ya ALLAH aku pon klu bau asap rokok dah fening. kasihan kat anak2 2. x pasal makan asap rokok.
ada pulak sambil pangku baby yg unoq 5 - 6 bulan , buleh isap rokok. yg ni lagi aku marah. ko nak sakit bior le ko je sorang . jagn anak plk ko nak beri sikit sakit ko 2. eiiiiiiiiiiiii geram betol aku le. la ni aku tgk kat kotak2 rokok dah ada gambo2 yg mengerikan. x kan insap si perokok2 ni. time org minta derma mcm2 alasan . tapi time beli rokon yg harga 10 hengget sektk, buleh plk.
Tapi penantian aku selama 15 minit anak aku 2 berbaloi gak. nak tau kenapa.....'AYAH2 ABG NHAG DAPAT NO 1' anak aku yg no 2 ckp kat aku. 'ALHAMDULLIAH......'
jadi dalam menunggu perhatikan sekeliling korang...mungkin ada yg buleh kita pelajari. TAPI JANGAN PANDANG BELAKANG nanti nampak RUMINAH SIDEK. HUA3....

Sunday, May 3, 2009

memori indah MINGGU LEPAS

salam semua
sepanjang minggu lopeh byk perkara indah yang berlaku
Ke-tama
Bertemu rakan MO di kuantan.....
x sangka dapat jumpa c cun. buleh tahan gonjol gak mcm aku.
kami makan di tepi pantai....bestnya...makanan sedap..lepas tu ditiup angin pantai.
syahduuuuuuuuuuuuuuuuuu...je...kan cun... bila lagi kita buleh makan2 cam 2 ye cun.

ke-dua
balik dari krusus, jiran depan umah aku buat kendiru aqiqah. aku kan jenis rajin so..pantang org jemput aku pon g la...
lepas abis acara baca yassin, doa tahlil. kami pon beredar untuk santapan.(mmg2 ditunggu). aku pon sarong le selipar buruk aku (baru beli 2 ari).
tetibaaaa......jeng.....jeng....
bahu aku di tepok oleh sesorang, 'KASUT KITA SAMA BENTUK. INI KASUT PAK CIK' sambil mengoyang2kan bahu aku. terkedu aku. aku tgk sekeliling. org dah pandang aku je.
korang tau, kaki aku saiz 8. pak cik 2 aku tgk kaki dia saiz 4 @ 5 je.
aku dalam keadaan terkejut terus bukak kasut dan bagi pada pak cik dia. mmg nyata kasut aku lebih besar adri kaki dia. 'terima kasih, payah klu kasut sama ni' pak cik 2 kata kat aku. aku tersipu. wlu dalam ati aku ttp katakan itu kasut aku. tapi bila lihat muka p cik 2. terus termati nak tuntut hak aku.
pada aku bior lah , x berapa henget sgt. aku anggap dia sebagai sedara aku. lagi pon ayah aku dah meninggal. so aku ibaratkan sebagai ayah aku sendiri. sambil 2 p cik 2 masih tertgk2 keliling. aku x pasti dia cari apa. mungkin kasut dia kot. psl yg disarung 2 besor bebenor. tapi ati aku ttp kasihan kat p cik 2. MOGA PAK CIK SENTIASA DIRAHMATI OLEH ALLAH.

ke- tiga.
cuti labour day, aku balik kampung.
malam tadi sblm balik mlk aku sembang2 dgn mak (sayang mak). aku bercadang untuk upah orang membantu kerja2 umah. aku kongsi dgn adik beradik yg lain.mak diam je.'ko g solat dulu' kata mak. lps solat aku bangkitkan lagi psl tadi. aku sambil minum air terus duduk kat sisi mak. sambil menangis mak cakap, 'mak x layak nak terima apa yang ko nak bagi 2. mak x dapat sediakan apa2 masa ko adik beradik kecik dulu. hanya kasih sayang yang dapat mak berikan.mak x....(mak aku nangis tersedu2).mak x nak'. aku diam je....'mak, dulu mak dah susah payah besorkan kami. apa yang mak bagi 2 dah cukup utk jadikan saya dan adik beradik sebagi manusia. saya hanya mak setuju dan saya akn bincang dgn adik beradik yang lain.....aku lak sedih masa ni. tapi x sampai nangis.

mak hanya diam jer. sampai balik mak x kata apa2 psl 2. dia hanya tersenyum je kat aku. sukanya ati aku bila tgk muka mak gembira.
satu lagi yg buat aku sedih dalam ati, aku kekadang belikan kan mak aku koyok utk pinggang. aku pesan dgn dia klu dah abis cakap. tapi dah satu bulan x gak mak ckp dgn aku. mlm tadi aku tgk beg ubat dia. rupa2nya dah tinggal sikit. aku tanya naper x cakap.
'MAK PAKAI JIMAT2. KASIHAN KAT KO NAK BELI LAGI'. bayangkan dgn harga 5 hengget je sekotak, mak aku x nak bagi tau. takut nyusahkan aku. makkkkkkkkkkkkkkkkkkk...untuk mak apa je saya sanggup lakukan makkkkkkkkkkkk.

ke-empat

dapat gak aku join kat MANGGA jap pagi tadi.