Monday, May 4, 2009

memori semalam

semalam berlalu pergi. namun pada mereka yang perihatin, akan jadikan kisah yang dilalui sebagai satu MEMORI yang indah@ pahit untuk dikenang.

Semalam aku mcm biasa jemput anak aku yg sekolah agama. masa aku sampai anak aku lom balik lagi kira2 15 minit lagi. so aku duduk dlm kete. mata aku tgk keliling. mmg aku jenis tgk perangai orang. dlm aku perhatikan gelagat org. mata aku tertarik kat satu abang/pakcik ni. utk makluman, sekolah agama ni kat masjid, besebebelahan.
so abang ni duduk kat masjid, sembang2. lps 2 yang x sedapnya di tangannya ada rokok. jadi abg ni merokok kat masjid. kan masjid 2 kawasan yang mulia. x elok lah merokok kat situ.
aku pon kekadang2 x paham bangat dgn perokok ni. ada 2 masa aku jalan2, ada abg ni bawak anak bonceng motor. sorang anak ltk kat bakul depan. sorang kat belakang. yg x bestnya kat mulut pus3....asap rokok. Ya ALLAH aku pon klu bau asap rokok dah fening. kasihan kat anak2 2. x pasal makan asap rokok.
ada pulak sambil pangku baby yg unoq 5 - 6 bulan , buleh isap rokok. yg ni lagi aku marah. ko nak sakit bior le ko je sorang . jagn anak plk ko nak beri sikit sakit ko 2. eiiiiiiiiiiiii geram betol aku le. la ni aku tgk kat kotak2 rokok dah ada gambo2 yg mengerikan. x kan insap si perokok2 ni. time org minta derma mcm2 alasan . tapi time beli rokon yg harga 10 hengget sektk, buleh plk.
Tapi penantian aku selama 15 minit anak aku 2 berbaloi gak. nak tau kenapa.....'AYAH2 ABG NHAG DAPAT NO 1' anak aku yg no 2 ckp kat aku. 'ALHAMDULLIAH......'
jadi dalam menunggu perhatikan sekeliling korang...mungkin ada yg buleh kita pelajari. TAPI JANGAN PANDANG BELAKANG nanti nampak RUMINAH SIDEK. HUA3....

9 comments:

  1. moral of d story..jgn mrokok..npa org x boikot rokok?bes sgt ka mrokok?lg mhl rokok lg rmi yg dok isap rokok

    ReplyDelete
  2. Aku rase kan Bos..
    Ni cadangan aku tok mereka2 semua benti merokok la...

    Letak je cebisan paru2 org yg mati kerna isap rokok tu dlm kotak rokok...bila dia bukak...ayoyoooooo!!
    teros x jd nak isap lagi dah!!

    ReplyDelete
  3. klu aku nyer cadangan. dlam rokok 2 bubuh perasa racun tikus ke, racun rumput ke, racun2 ke...bior rasa x sedap. sekali sedut pengsan. mesti taubat x isap lagi. klu isap gak. terus bagi racun kat diorang suruh minum. lagi cepat mati . x susah kan org

    ReplyDelete
  4. itu le sue. aku pon pelik. naper ler x haramkan sungguh2. ni takat 2, 3 kerat je yg cadangkan diharamkan rokok 2. aku rasa benda2 yg membazir adalah budaya setan. so jgn le ikut.eiiiiiiiii..x reti bahasa betol

    ReplyDelete
  5. tahniah kep ank ko dpt no 1.

    takpon isi katak dlm kotak rokok tu baru terkejot berok semua.....kui3

    ReplyDelete
  6. aku takut liz perokok ni, dgn katak2 tu dia isap.

    ReplyDelete
  7. tp kn kep..smai pnh bc tau..dlm rkok ni mmg da bhn2 yg kep sbut..mcm rcun tkus..

    ReplyDelete
  8. mmg pon. tar jalan pon dia ada letak

    ReplyDelete
  9. tahla dorang ni,bape juta kali iklan duk tayang bahayanya rokok tp menten je benda tu nk isap jugak....klu hidu asap rokok ni leh lemasss le...silap aribulan asma terus naye je...
    tahniah le anak ko, bijak dia ek...

    ReplyDelete