Monday, July 13, 2009

KISAH JIRAN LAGI

Assalamualaikum

Korang ingat kisah jiran aku yg aku cerita kat cni.

Itu hari , waktu malam. aku balik surau dgn anak2 aku. Tiba kat depan umah jiran aku tu dia tahan aku. Aku suspen gak. Aku bagi salam. Dia jawab salam. Dia suruh anak2 aku balik dulu. Belari le along dan angah masuk rumah.

Aku pon tunggu je atas moto. Dalam hati aku tertanya2 gak. Apa le pakcik ni nak cakap. Untuk maklumat, dia panggil aku abang. Aku dah sah mmg panggil dia abg. Psl umoq dia dah pencen pon. Tapi aku helan nape dia panggil aku abg.

So, dia buka bicara, jgn marah psl dia nak cakap psl budak2 main bola.( adui dlm ati aku, x abis2 lagi....). Dia kata dah belah bola budak2 2 biji. Dia x nak nanti bola anak aku pula dibelah nanti. Aduiiii aku dah mula nak naik darah. Tapi psl aku fikir2 kan balik aku baru balik surau. So kena tunjuk baik. Aku bagi dia can cakap sampai puas. Korang nak tau aku naik bosan tunggu. Bukan apa dia cakap benda yang sama.

Last2 dapat gak aku peluang mencelah....
1. Aku cakap aku pon duduk tepi taman, aku gak ada tanam pokok2 kat tepi tu. Aku kata aku x kisah klu pokok aku kena bola. Pada aku bior kita rugi didunia, tapi kita untung diakhirat.

2. Aku cakap Rasul Kita pun sayang dengan budak2. Baginda sanggup lakukan apa jua untuk mengembirakan hati kanak2.

3. Aku kata court tu sebenornya untuk bola tampar. Cuba abg bayangkan jika budak2 main bola tampar. lagi teruk bola melantun kemana2.

4. Aku kata anak2 aku baru umoq 8, 9 tahun. kuat mana le tenaga yg ada utk sepak bola kuat2.
sebenornya dia marah kat budak2 beso dari taman sebelah yg dtg main dgn ank2 aku. so aku kata kat dia, abg jaga le masa budak2 tu main bola. marah kat yg beso tu jgn campur dgn kanak2.

5. Aku kata aku kecik hati kat bini dia psl perkataan BODOH ari tu. anak aku pon dok komplen pasal bini dia.

6. Aku kata aku nak idop berjiran dgn semua org. Aku x nak masam muka. Saper tau esok lusa ajal aku sampai. Abg gak yang akan tolong uruskan jenazah aku. Dia terdiam.

7. Aku x de kuasa nak tahan naluri anak2. Mmg fitrah budak lelaki suka main bola. x kan nak suruh main buaian.

8. Aku kata tanah abg sebenornya dalam kawasan umah je. Yg tepi jalan tu bukan kita punye. Gomen punye. So apa hak kita nak larang org lain main kat taman tu.

9. Aku kata aku lebih rela anak aku main bola kat taman tu. Daripada aku belikan basikal dan anak2 merayau x tentu hala.

Itu le antara yg aku cakp kat jiran aku tu. Dia pon celah2 gak tapi benda yang sama gak dia sebut,"Itu le abg minta kerjasama anak2 abg main bola kat depan umah atau dalam umah. Jgn sampai bola kena kete dan pagar saya nanti saya belah."

Last2 aku kata aku hanya buleh awasi anak aku time aku ada kat umah. Masa aku x de. Aku minta maaf. Dia pon minta maaf takut aku marah dia psl tahan aku. Aku kata aku patut terima kasih kerana mengingatkan aku.


pesan ungkep: Hidup berjiran byk dugaan

6 comments:

  1. terok betol jiran ko tu ekk bos...
    ntah ape2 ntah laa...

    ngape la terlalu 'cengil' sgt ekk smpi belah bola pulak haa!! huuu..aku dpt bygkan..mst garang kan jiran ko tu...

    ReplyDelete
  2. **sambung lagi...

    Klu aku pon , aku geram gak jiran camtu...
    karate je bos....
    klu dia belah bola anak ko, ko belah perot dia laki bini...haihh!

    ReplyDelete
  3. Nape lah jiran ko tu ye Ungkep???
    takde sifat kejiranan langsong!

    :(

    ReplyDelete
  4. Camtu pulak erk alkisahnye. Suh jiran ko wat tebing tinggi la umah dia tu kep. ekekeke

    ReplyDelete
  5. kesiannya ko dpt jiran camtu ek kep, ko byk2 sabo je le, org dh pencen mmg gitu, rimas segala..dia nak men bola dah x larat huhuhuhu

    ReplyDelete
  6. aspa, klu ikut marah aku bukan takat karate, aku potong 18 terus ....pokok dia.
    jaja, mmg x de langsung sifat kejiranan. yg dia ada jiran x cukup SIFAT.
    liz, aku nak je suruh dia pangil bajak, kasi tinggi umah dia. x pon pindahkan umah atad pokok.
    cute, perut dah gendut. nak lari pon x larat. so tunggu je le bola dtg kat umah. x de keje belah bola. ehhhh..jiran boleh BELAhhhhhhhh

    ReplyDelete