Tuesday, June 2, 2009

KISAH JIRAN BARU

Semalam aku petang2 dok sibuk nanam pokok2. Bukan apa saja je time cam tu le aku ada masa. bukan pokok apa pon. rumput je. Kebetulan umah aku bersebelahan dgn taman permainan kanak2. kat situ ada kot bola tampar. play ground dan mcm2 lagi. dah nama taman permainan kanak2. tentu le yang main pon kanak2. dah tu permainan mereka pon mcm2 le.
kod utk bola tampar tu,tiang nya dah di cabut. so budak2 buat main bola sepak. aku yg dekat dgn situ x kata apa2 pon. ye la kan budak2 main. tentu bising. nak buat cam mana. anak aku pon ada main sekali.
tapi petang smlm jiran aku, yg pompuan dah terjerit2 marahkan bebudak 2. mcm2 perkataan yang keluo. aku sabor je, wlu pon anak aku ada kat situ.
tapi bila dia sebut perkataan 'BODOH'....Darah aku dah menyirap. aku terus panggil anak2 aku balik dgn suara volume 10. anak aku apa lagi mencecet balik. akak yg terjerit2 tu pon terus masuk rumah.
yang aku x puas hati sangat. dia marah psl pokok ubi yg dia tanam tercabot. korang nak tau dia tanam kat mana. dia tanam kat seberang jalan. bukan tanah dia pon. eiiiii geram aku.
anak2 aku pon komen naper makcik 2 cakap x senonoh wlu umor dah tua. aku ajor anak2 aku jgn sesekali cakap BODOH dgn sesaper. klu nak cakap BODOH tukar kpd PANDAI. sampai la ni anak2, aku, wife aku amalkan benda ni. tapi bila akak 2 cakap BODOH kat budak2 kat taman, termasuk anak2 aku. tentule aku marah.
sepatutnya dia lebih tau. pokok yg dia tanam tu bukan didalam kawasan umah dia pon. aku nak je debat dgn akak 2. tapi dia dah masuk umah dah. last2 laki dia dtg jumpa aku. laki dia kata wife dia mmg cam tu. klu dah marah abis dia jerit. aku nak je cakap , klu aku cakap anak dia bodoh, marah x. tapi x sampai ati.
entah le...Bagi mereka yg idop berjiran dan mungkin akan bergelar jiran. pandai2 le wujudkan suasana KEJIRANAN yang aman. kata orang idup berjirang saling memerlukan.
Tapi apa yang penting SABOR paling perlu. cam aku ni.....hua3

4 comments:

  1. nasib baik aku tak bejiran dgn akak tu....

    klu tidakkkkk!!!..

    dia dinasour..aku otromennye....wakakakkak.....

    Eh! aku bertuah tau, aku buang smph segala kat tpt jiran aku. Lepas tu dia yg bakor semua sampah tu....aku senyum, dia senyum je kat aku....x marah pon!! bestttt!!!

    Jgn sebut la pktaan BO**H tu terutama kat budak2...tu umpama 1 sumpah..lagi2 org tua yg sebut.... :(

    ReplyDelete
  2. mmg betol aspa. itu yg aku menyirap bangat. nasib baik wife aku ada sebelah. klu x ntah le. rasa nak cili2 je mulut akak 2. bior dia lak jadi pesakit kat spital. dia keje misi.
    cengeh sgt. anak2 dia dah beso2.
    saborrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

    ReplyDelete
  3. ooo..dia misi Hos mlk ke?
    cengeh nye org...
    aku pon x suke tol org cenggitu..

    ada baiknye dia dok kampong...
    rmh sebijik
    xde jiran
    hahahha...baru dia tau idup sunyi sepi

    ReplyDelete
  4. Biar org buat kat kita jgn kita buat kt org.

    btw i'm pity with her.

    ReplyDelete